Besiktning vacc id kattunge

Besiktning, vaccination, id-märkning av kattunge

Kattungar bör vara besiktigade, vaccinerade och ID-märkta innan leverans till sina nya familjer. De flesta kliniker och djursjukhus har ett kombinationsbesök där detta ingår.

Den rekommenderade årliga vaccinationen för katter i Sverige påbörjas med en vaccination vid 8 veckors ålder och igen vid 12 veckor, därefter årligen. I Sverige vaccineras katterna mot Parvovirus (också kallat katt-pest) och kattsnuva.

ID-numret är personligt för din katt, vilket möjliggör att man kan identifiera katten vid ev. olycka och i det fall katten är upphittad, återförenas med er.

Syftet med besiktningen är att uppfödare, köpare och försäkringsbolag har ett intyg på kattens hälsa inför leverans och/eller försäkring. Besiktningsintyget är giltigt i 7 dagar efter besiktning. Försäkringsbolagen har olika regler som gäller inför att nyteckna en försäkring, dessa regler kan till exempel skilja sig åt beroende på hur gammal katten är eller vilken ras det är. Kontakta gärna det försäkringsbolag ni tänkt försäkra katten i och hör vad som krävs. Besiktningen är en trygghet för både säljare och köpare.

I Vetpris "fiktiva fall" ingår en vaccination, id-märkning och besiktning av kattunge.

De priser som anges här är baserade på fiktiva fall. Vetpris garanterar inte att detta pris gäller för dig och ditt djur. Tänk på att just ditt djur kan ha ett annat förlopp än Vetpris fiktiva fall och att prisbilden kan skilja sig kraftigt mellan Vetpris fiktiva fall och vad som gäller för dig. Prata alltid med din klinik om vad som gäller för just ditt djurs unika fall.

Förklaringsguide

KARTAN

Veterinärvårdsklinik som saknar pris för behandling
Veterinärvårdsklinik som har pris för behandling
Rehabklinik som saknar pris för behandling
Rehabklinik som har pris för behandling
Klinik som är öppen (gröna pricken). Stängd klinik saknar prick.
Klinik som har tid nu (mörkrosa randen)
Klinik som har bland de lägre priserna i landet (rosa bakgrunden)
Vald klinik på kartan (mörk-rosa bakgrunden)

LISTAN

VALUTA

Vissa priser i listan är konverterade från en annan valuta, växlingskursen uppdateras dagligen.